Pengendali Utama Blog Keluarga Bahagia

Pasir Gudang, Johor, Malaysia

Informasi KB

SELAMAT DATANG. UNTUK MENDAPATKAN PAPARAN YANG LEBIH BERMUTU, BLOG INI SESUAI DILAYARI MENGGUNAKAN MOZILLA FIREFOX DAN JIKA TERDAPAT KESULITAN, SILA MAKLUMKAN KEPADA KAMI. HARAP MAKLUM.

Info Solat KB

~Ruangan Chit-chat @ KB~

Adakah anda bersetuju, Matematik dan sains diajar dalam Bahasa Inggeris?

Air Oh Air.... Menitis Aje..

Khamis, Oktober 16 1 Komentar

"Oh air, oh air...

Kenapa kau menitis aje...

Macam mana aku tak menitis..

Pili paip rosak..


Oh pili, oh pili....
Kenapa engkau rosak...

Macam mana aku tak rosak...

Pengguna ganas sangat.."



Salam kembali... cuba nyanyikan senikata di atas mengikut irama lagu "bangau oh bangau" dan kalau dapat sambungkan senikata lagu di atas dan kirimkan kepada saya. Kenapa aku merepek tentang air nie....? Haa... yang sebenarnya kerja aku di sekolah tadi ada berkaitan dengan air. Ape kerja tu?

Begini ceritanya... biasala kalau di sekolah aku merupakan antara guru yang paling awal sarapan di kantin. Hari nie aku dah serbu kantin awal-awal lagi. Fullamak.... lauk ayam kari dan asam pedas ikan pari ... memang lauk kegemaran ku. Apalagi aku sambar pinggan, ambil nasi berlaukkan seketul lauk ayam kari dan ikan pari. Air nescaffe menjadi pilihan pada pagi ini.

Waktu nasi dah separuh aku makan.. tiba-tiba handsetku berbunyi. Bilaku lihat nombor yang tertera adalah nombor telefon sekolah. Akupun menjawab... rupanya Puan Kalsom GPK 1 aku yang telefon dan minta aku betulkan paip air yang rosak di tandas murid lelaki Blok C. Katanya air menitis keluar sejak semalam petang. Akupun menjawab yang aku akan lihat selepas aku habis makan.

Selesai membayar harga makanan, akupun terus menuju ke bilik air tersebut. Bila ku tinjau memang betul terdapat dua kepala paip yang menitiskan airnya tanpa henti-henti walaupun telah dipusingkan kepala pili air tersebut. Setlah aku mengenalpasti masalah dan cara mengatasinya, aku menuju ke pejabat untuk membuat laporan. Mendengar laporan ku itu, Sanisah kerani kewangan sekolah telah memberiku RM50 untuk membeli paip baru. Tanpa membuang masa aku terus ke pekan membeli keperluan yang diperlukan.

Akhirnya aku berjaya menggantikan kepala paip yang rosak itu. Aku mengambil masa lebih kurang setengah jam untuk menukarkan kepala paip tersebut. Kos keseluruhan membeli dua kepala paip dan dua white tape ialah RM 23.70.

Sebenarnya apa yang ingin aku tekankan pada posting kali ini ialah kita sebagai manusia yang dijadikan Allah SWT diberi akal yang boleh menyelesaikan masalah. Apa yang perlu kita buat ialah gunakan akal yang diberi itu untuk berfikir bagaimana cara mengatasi masalah yang dihadapi. Ingatlah setiap kemahuan perlulah disertakan usaha dan daya setelah akal berjaya merungkaikan cabaran yang mendatang.

Keluarga Bahagia

1 Komentar: to “ Air Oh Air.... Menitis Aje.. so far...

  • cHeRyNa PiReS 16 Oktober 2008 6:21 PTG
     

    biaselah...kalo jd cikgu nieh kadang2 semua kerja kite kena buat...jd akauntan...jd nurse...jd tukang...semuanye:D

    tp eloklah dah tukar kepale paip tuh...gud job!

    * thanks kerane melawat...tumpang lompat dlm blog nieh k:D